Asiakaskohteet

Case: Parturi-kampaamo Teos LAHTI

Kirjoittanut 29.06.2020 Ei kommentteja

Parturi-kampaamo Teos oli laajentamassa toimintaansa Lahteen, kun yrittäjä Teija otti meihin yhteyttä. Liiketilaan oli tulossa pintaremontti, jonka yhteydessä suunniteltiin tilan toimintoja ja sisustusta uudelleen. Onnistunut yhteistyö ja suunnitelma Jyväskylän Teoksen suhteen siivitti meidät siis uuteen yhteiseen projektiin. Jyväskylän Teoksen muutokseen pääset tutustumaan tästä.

Tila oli jo alun perinkin kampaamokäytössä, joten ihan alusta tilaa ei tarvinnut suunnitella, vaan esim. pesutila löytyi jo valmiina. Suunnitteluun kuului tilojen osalta asiakaspalvelutilat, pesutila, asiakas-wc, henkilökunnan taukotila sekä liikevastaavan toimisto. Tiloihin suunnittelimme pintamateriaalien osalta lattiat ja seinät, teimme uuden tilasuunnitelman sekä suunnittelimme irtokalusteet, sisustusvalaisimet, sisustustuotteet ja tekstiilit. Näiden lisäksi suunnittelimme tilaan uuden asiakaspalvelutiskin sekä kahvibaarin ja sisustustakan asiakkaan toiveen mukaan.

TEOS Lahti sijaitsee kauniissa vanhassa kivitalossa Lahden keskustassa.

 

Tilan arkkitehtuuri ja lattiamateriaali lähtökohtana

Toiveena asiakkaalla oli liikkeen profiilin kohotus ja houkuttelevuus. Tärkeää oli hyödyntää liikkeen näkymä kadulle ja saada siitä kutsuva. Avainsanoja halutulle sisustukselle oli inviting, cozy ja warm. Asiakaspaikkoja haluttiin 5–6 kpl ja bonuksena kahvibaari asiakkaille sekä sisustustakka.  Kalusteiden osalta tilassa haluttiin säilyttää olemassa olevat kampaamotuolit ja keskilattian asiakaspaikkakalusteet, muutoin irtokalusteet ja asiakaspalvelutiski haluttiin uudistaa. Tuotemyyntihyllyt haluttiin myös uudet, sillä niissä ei tila riittänyt kaikille tuotteille.

Kävimme Lahdessa tapaamassa asiakkaat ja mittaamassa tilan. Ihastuimme valtavasti isoihin ikkunoihin, tilan tunnelmaan ja ruutulattiaan, joka toimi suunnittelun värimaailman lähtökohtana. Tapaamisen perusteella teimme kaksi eri tyylistä vaihtoehtoa lattian värimaailman ympärille, joista asiakas pääsi valitsemaan toisen, jolla jatkettiin suunnitelmaa eteenpäin.

 

Ihastuttavat ulko-ovet ja ruutulattia

Valittu inspiraatio-kollaasi tyylistä ja värimailmasta.

 

Kutsuva sisäänkäynti ja tunnelmallinen fiilis

Käydessämme Lahdessa jäi meillä päällimmäisenä mieleen upea korkea tila ja arkkitehtuuri, jonka potentiaali oli monilta osin jäänyt hyödyntämättä. Sisään tullessa tunne jäi hieman latteaksi ja yleisfiilis tilasta oli kolkko ja kylmä. Valitun värimaailman jälkeen lähdimme pohtimaan tilasuunnitelmaa ja toimintojen sijoittelua. Lähtökohtana oli jättää asiakaspalvelutiski olemassa olevalle paikalle, sillä se oli siinä toimivin. Toivotulle sisustustakalle oli lattiassa oma paikkansa, jossa epäiltiin takan joskus olleenkin. Näiden elementtien ympärille lähdimme siis rakentamaan muita toimintoja.

Näkymä sisäänkäynniltä, ennen ja jälkeen

 

Sisustustakan luokse tehtiin pienempi odotusalue, jonka lisäksi takatilasta löytyy kahvibaarin yhteydestä isompi istuskelualue. Kahvibaarin yhteyteen saatiin säilytystilaa sekä paikka työkärryille. Kärryparkki-idea Jyväskylästä sai siis jatkoa, eikä kärryt ole nurkkiin irrallisina työnnettyinä, kun niille löytyy oma siisti paikkansa. Asiakaspaikkoja saatiin tilaan toivotut 6 kpl. Kuten Jyväskylässäkin myös Lahdessa pesutila on oma tunnelmallinen tilansa, jossa on pehmeä lämmin valaistus ja taustalla soi rauhallinen musiikki. Tilaan uusittiin säilytystä ja tuotiin lisää tunnelmaa sisustusvalaisimilla ja pehmeällä seinän sävyllä.

Etutilan muutos, uusi sisustustakka & odotusalue, ennen ja jälkeen

 

Takatilan muutos, uusi kahvibaari & odotusalue ennen ja jälkeen

 

Pesutilan muutos, ennen ja jälkeen

 

Toiminnallista yhtenäisyyttä

Lahden Teos on neljäs parturi-kampaamo, jonka olemme suunnitelleet. Meille tärkeää kauniin visuaalisen sisustuksen lisäksi on saada tiloista käytännössä oikeasti toimivat. Toimivat tilat tukevat niin työntekijöiden hyvinvointia ja viihtyvyyttä, kuin parantavat myös asiakaskokemusta. Pyrimme miettimään tilan toimintoja ja helppokäyttöisyyttä mahdollisimman pitkälle ja monesta näkökulmasta eri käyttäjien mukaan. Paitsi, että tilat näyttävät hyvältä täytyy niissä liikkuminen niin työntekijänä kuin asiakkaanakin olla vaivatonta ja helppoa.

Hyvänä esimerkkinä tässä kohteessa on asiakaspalvelutiski, joka vaihdettiin uuteen. Vanha tiski ei ollut käytännössä kovin vanha, mutta ergonomia siitä oli kaukana. Taso, jolla pidettiin tietokoneita ja laitteita oli aivan liian matalalla, niin että siinä olisi voinut ergonomisesti työskennellä seisten. Toki vaihtamalla tiski uuteen, saatiin siitä myös paremmin uuteen sisustukseen sopiva.

Eteisen muutos, ennen ja jälkeen

Jälkeen kuvat: Aku Mattila

Vastaa